گاز دی اکسید کربن

گاز دی اکسید کربن اولین بار در قرن هفدهم توسط شیمیدانی به نام “جان باپتیست ” شناسائی شد.

این شیمیدان از اختلاف جرمی که میان ذغال چوب اولیه و خاکستری که از سوختن آن در یک محفظه بسته بدست آمد، متوجه ی حضور جزئی نامرئی ( گاز ) در این فرآیند شد.

گاز دی اکسید کربن

 

گاز استیلن یا اتین که کوچکترین عضو از خانواده ی آلکین هاست دارای فرمول مولکولی C2H2 است که در آن دو اتم کربن بوسیله ی یک پیوند سه گانه به هم متصل شده اند به همین خاطر استیلن جزء ترکیبات غیراشباع به شمار می آید.
شیر سیلندر گاز کالیبراسیون لیزر ( میکس لیزر ) به دلیل وجود ترکیبات بی اثر راست گرد می باشد و برا اساس استاندارد ولو DIN6 یا BS3  بر روی سیلندر ها تعبیه می شود.
این سیلندرها پایداری بالاتری نسبت به سیلندر های کربن استیل دارند و زنگ زدگی در آن ها مطرح نیست.
۲- استاندارد BS یا British Standard : بر اساس این استاندارد شیرها معمولا توپیچ / مادگی / رزوه داخل یا Female می باشند .
هیدرو کلروفلوئوروکربن ها (HCFC) و کلروفلوئوروکربن ها (CFC) از عمده ترین گازهای سرد کننده می باشند که با وجود غیر سمی بودن ، عدم واکنش پذیری و غیر قابل اشتعال بودن به دلیل تولید گازهای گلخانه ای که منجر به تخریب لایه ی اوزون و در نهایت گرم شدن زمین می شود ، استفاده از این گازها در حال منسوخ شدن می باشد بطوریکه در کشورهای پیشرفته مصرف برخی از این گاز ها پیگرد قانونی دارد.
این عنصر دارای وزن اتمی  ۳۵٫۵ gr/mol است.
تیم فنی شرکت فاران صنعت جهت انجام معاوضه و یا شارژ در سیلندر خریدار یک سری خدمات و بررسی هائی بر اساس استاندارد ISIRI6792  به شرح ذیل بر روی سیلندرها انجام می دهد .
گاز نیتروس اکساید سنگین تر از هواست و در رده ی اصلی گازهای گلخانه‌ای قرار داشته و آلوده کننده ی هوا می‌باشد.
۱- بازرسی ظاهری و چشمی سیلندر یا کپسول گاز : طی این مرحله سیلندرها از نظر ظاهری مورد بررسی قرار می گیرند تا هر گونه فرو رفتگی برآمدگی و شکاف احتمالی در بدنه ی سیلندر رسد شود و سیلندر هایی که میزان فرو رفتگی و یا برآمدگی های آن ها از حد مجاز ذکر شده در استاندارد فراتر باشد از سیلندر های سالم جدا و بسته به میزان فرورفتگی و یا برآمدگی ممکن است سیلندر از رده خارج شود و یا وارد آزمون هیدرواستاتیک شود.
شایان ذکر است گاز سولفور دی اکسید در شرایط متعارفی ( فشار یک اتمسفر و دمای محیط ) بی رنگ می باشد ولی در هوا بخارات سفیدی تولید می کند که بوئی فوق العاده زننده و خفه کننده دارد.
در سال ۱۹۰۸ فیزیکدان هلندی هایک موفق شد  با رساندن دمای هلیوم به زیر یک کلوین هلیوم مایع تولید کند اما با توجه به اینکه هلیوم فاقد نقطه ی سه گانه ( دمائی که در آن هر سه فاز جامد ، مایع و گاز با هم در تعادل باشند ) است امکان ایجاد هلیوم جامد با کاهش دما میسر نمی باشد مگر با افزایش فشار که در سال ۱۹۲۶ ویلیام کیزوم با افزایش فشار بر یک سانتی متر مکعب هلیوم آن را به جامد تبدیل کرد.
۴- بررسی سال ساخت سیلندر یا کپسول گاز و یا آخرین تست هیدرواستاتیک حک شده بر روی گلوئی سیلندر : در صورتی که بیش از ۵ سال از تاریخ تولید سیلندر و یا آخرین آزمون هیدرواستاتیک سیلندر گذشته باشد می بایست مجددا مورد آزمون هیدرواستاتیک قرار گیرد بدین صورت که طی این آزمون فشاری بیش از ۵/۱ برابر فشار کاری سیلندر به آن وارد می شود و در صورتی که سیلندر موفق از این آزمون خارج شود و دچار ترکیدگی و انفجار نشود تاریخ تست بر گلویی سیلندر حک شده و سیلندر برای ۵ سال آینده وارد چرخه شارژ مجدد می شود.
دمای ذوب و جوش هلیوم در میان دیگر عنصرها بسیار پایین است به همین دلیل در دمای اتاق و البته در بیشتر موارد به صورت گازی است مگر شرایط بسیار ویژه‌ای بر آن گذرانده شود
گاز هلیوم در مقایسه با گازهای تک اتمی از همه کمتر در آب حل می شود و نسبت به گازهای دیگر  یکی از کم حل شدنی ترین گاز ها است.
میل ترکیبی گاز کربن مونوکسید با هموگلوبین خون انسان ۳۰۰ برابر اکسیژن است
• این پالت ها در ابعاد ۲ تائی ، ۴ تائی ، ۶ تائی ، ۹ تائی ، ۱۲ تائی ، ۱۶ تائی ، ۲۰ تائی ، ۲۵ تائی ، ۳۰ تائی و ۳۶ تائی قابل تامین می باشد.
همچنین به اطلاع می رساند شرکت فاران صنعت نماینده ی انحصاری کمپانی بیریستول در ایران است و قادر به تامین  مخلوط های گازی مورد نیاز شما مشتریان عزیز  با بالاترین کیفیت و مناسب ترین قیمت و در کمترین زمان ممکن می باشد.
گاز سولفید هیدروژن دارای جرم مولکولی ۳۴٫۰۸۲ gr/mol می باشد.
گاز نیتروژن عنصر اصلی اسیدهای آمینه و اسیدهای هسته ای است لذا ماده ای  حیاتی برای ادامه زندگی به شمار می آید.
شرکت فاران صنعت تولید کننده و  تامین کننده ی انواع گاز های آزمایشگاهی یا همان گاز های خلوص بالا می باشد .
۳- بررسی چشمی  داخل سیلندر یا کپسول گاز از نظر خوردگی و زنگ زدگی : در صورتی که میزان زنگ زدگی بالا باشد سیلندر می بایست وارد مرحله ی زنگ زدائی شود که در این مرحله به کمک میله های فولادی مخصوص و توسط یک سیستم مکانیکی زنگ زدائی انجام می شود.